polskie dni montessori
2025
KOMuNIKAT - ZAPROSZENIE
„Chcemy wspierać samodzielny rozwój człowieka w przeznaczonym na ten cel czasie i dać mu możliwość podźwignięcia się ku wyższemu dobru. Społeczeństwo zbudowało mury i bariery. Nowa edukacja musi je zburzyć i odsłonić bezkresny horyzont.
( Maria Montessori, Umysł dziecka, Łódź 2021, Palatum, s.162 )
Polskie Stowarzyszenie Montessori
oraz
Katedra Badań nad Dzieciństwem
Wydziału Pedagogicznego
Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie:
serdecznie zapraszają pedagogów, psychologów, nauczycieli, studentów, rodziców oraz wszystkich zainteresowanych pedagogiką Marii Montessori na:
XI edycję konferencji:
która odbędzie się w Krakowie w dniach
06 – 08 czerwca 2025 r.
Spotkamy się w budynku Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, ul. Kopernika 26
Inkluzja versus ekskluzja
Przykład pedagogiki Marii Montessori
Konferencja z okazji Jubileuszu 30-lecia
Przedszkola Integracyjnego Montessori w Krakowie
Planujemy interesujące wykłady, sesje warsztatowe, dyskusje panelowe, które poprowadzą specjaliści pedagogiki M. Montessori z Polski i zagranicy. Z okazji Jubileuszu 30-lecia Przedszkola Integracyjnego Montessori w Krakowie przeprowadzone będą pokazowe zajęcia terapeutyczne oraz warsztaty dla dzieci.
CELE XI POLSKICH DNI MONTESSORI
1. Kontynuacja dyskusji nad głównym przesłaniem pedagogicznym M. Montessori na temat edukacji rozumianej jako wspieranie rozwoju DZIECKA-CZŁOWIEKA z jego potencjałem/zasobami/możliwościami;
2. Pochylenie się nad zagadnieniem INKLUZJI jako procesu, który polega na usuwaniu przeszkód ograniczających lub uniemożliwiających obecność, uczestnictwo i osiągnięcie sukcesu oraz dobrostanu w odniesieniu do myśli pedagogicznej Montessori;
3. Zaproponowanie rozwiązań edukacyjnych, mających na celu skupienie się na mocnych stronach każdego DZIECKA-CZŁOWIEKA, odkrywanie różnorodności jako wartości, kształtowanie szacunku do siebie, drugiego człowieka i otwarcia na świat;
4. Podzielenie się doświadczeniami związanymi z INKLUZJĄ (zaletami, korzyściami, możliwościami oraz wadami i trudnościami) w (przed)szkolnej rzeczywistości oraz EKSKLUZJĄ – rozumianą jako proces wykluczania społecznego, kulturowego, i in.;
5. Odniesienie współczesnych rozwiązań edukacji inkluzyjnej w Polsce i za granicą do koncepcji pedagogicznej M. Montessori jako pedagogiki inkluzyjnej, na przykład:
– poglądy na temat holistycznego rozwoju człowieka,
– otoczenie dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka,
– postawa nauczyciela,
– rozwiązania metodyczne w grupach integracyjnych,
– wychowanie kosmiczne,
– edukacja religijna, itp.;
6. Dyskusja nad możliwościami i barierami (fizycznymi, psychicznymi i społecznymi) inkluzji dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów w codziennym życiu. Wymiana doświadczeń odnośnie koncepcji i organizacji pracy edukacyjnej w placówkach Montessori nakierowanych na szeroko rozumianą inkluzję (m.in. architektura budynku, pomoce rozwojowe Montessori praca wolna, lekcje rozwojowe);
7. Prezentacja doświadczeń dotyczących inkluzji w edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
8. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami między nauczycielami różnych placówek montessoriańskich (żłobek, przedszkole, wszystkie szczeble edukacji szkolnej i pozaszkolnej, seniorzy) poprzez zaprezentowanie autorskich pomocy montessoriańskich i lekcji rozwojowych wspierających rozwój dziecka-człowieka ;
9. Z uwagi na Jubileusz 30-lecia Przedszkola Integracyjnego w Krakowie – prezentacja genezy, historii i działalności przedszkola;
10. Podkreślenie znaczenia i korzyści przynależności do Polskiego Stowarzyszenia Montessori – najstarszej organizacji tego typu w Polsce;
11. Inspirowanie i motywowanie pedagogów i sympatyków pedagogiki M. Montessori do dalszego poszukiwania nowych myśli, treści i rozwiązań metodycznych w bogatej i jeszcze nieodkrytej do końca myśli M. Montessori, pedagoga, nauczycielki dzieci i dorosłych;
12. Zacieśnienie i nawiązanie kontaktów w środowisku montessoriańskim.
Szczegółowe informacje będziemy stopniowo zamieszczać w linkach na stronach Polskich Dni Montessori, Polskiego Stowarzyszenia Montessori, Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie oraz na Facebooku.