

Zaproszenie
W związku z przygotowaniami do publikacji (pod red. Małgorzaty Mikszy) pt: Nauczyciel w drodze. Pedeutologiczne przesłanie Marii Montessori w konfrontacji z XXI wiekiem, Członków i Sympatyków PSM zapraszamy do nadesłania eseju nt: „Nauczyciel Montessori w konfrontacji z czasem pandemii”.
W książce zamieszczone zostaną teoretyczne opracowania związane z pedeutologicznymi poglądami M. Montessori; Czytelnik znajdzie też wybór fragmentów źródłowych M. Montessori na temat pedagoga – wychowawcy - nauczyciela oraz wybrane prace egzaminacyjne wieńczące kursy i studia podyplomowe Montessori oscylujące wokół problematyki nauczyciela. Publikacja ma w założeniu wspomóc nauczycieli montessoriańskich w ich osobowym i zawodowym rozwoju. Z uwagi na wyjątkowy czas, którego doświadczamy od marca zeszłego roku, byliśmy zmuszeni do wielu zmian i modyfikacji pracy pedagogicznej tak z dziećmi, młodzieżą jak i dorosłymi. Praca zdalna, niemożność bezpośredniego korzystania z klasycznych pomocy montessoriańskich, nowe sposoby wzajemnych interakcji, wymogło na nauczycielach „przestawienia się na nowe tory”. Twórczy, kreatywni nauczyciele zapewne znaleźli alternatywny klucz do pracy z podopiecznymi – inny, nie znaczy gorszy. Ale, nie ukrywajmy, sytuacja 2 D a nie 3 D spowodowała zakłócenia i ograniczenia dotychczasowej edukacji ogólnej, w tym montessoriańskiej. Z dyskusji i analiz aktualnej sytuacji edukacyjnej zamieszczanych w środkach masowego przekazu, także z konferencji organizowanych on-line wynika, że w warunkach izolacji najczęściej podnoszonymi problemami są: coraz częstsze zaburzenia zdrowia psychofizycznego, pogłębiające się lęki związane z bezradnością, trudnościami w kanalizacji potrzeby sprawstwa tak u dzieci, jak i nauczycieli, przeciążenie szkolne…. Niepokojące jest utrudniające funkcjonowanie przemęczenie, monotonia, nuda, samotność i osamotnienie…..
Na w/w temat por: m.in.: https://tarnow.pl/Dla-mieszkancow/Aktualnosci/Miasto/Uczniowie-maja-dosyc-zdalnej-nauki
Nadal jest to czas, który dla wielu z nas jest niejako „czasem próby”.
Jak Państwo oceniacie aktualną sytuację, jak radzicie sobie z problemami, co można było, a czego nie zachować z klasycznie rozumianej edukacji Montessori? Jakie napotykacie Państwo przeszkody, ograniczenia, niemożności? Jak emocjonalnie radzicie sobie Państwo, jak radzą sobie dzieci, rodzice….? A jakie twórcze pomysły się narodziły? To, tylko niektóre pytania…. Podzielenie się refleksjami, pomysłami, a także pytaniami otwartymi będzie na pewno ciekawym wkładem do przygotowywanej publikacji. Może to być także forma oczyszczenia, swoistego katharzis…
Miejmy nadzieję, że czas pandemii się wyciszy. A doświadczenia, pomysły, sugestie mogą być w jakimś zakresie zastosowane w „normalnym” czasie lub w przyszłości, gdy znów trzeba będzie zmierzyć się z nieoczekiwaną sytuacją…. Miejmy także nadzieję, że wkrótce będziemy mogli znowu spotkać się „twarzą w twarz”, by podyskutować o sprawach tu poruszonych, uśmiechnąć się do siebie i wypić wspólnie aromatyczną kawę….. Zachęcam gorąco do włączenia się w tworzenie publikacji!
Małgorzata Miksza
Kryteria dla eseju nt: „Nauczyciel Montessori w konfrontacji z czasem pandemii”.
- Objętość 2 – 4 strony
- Czcionka Times New Roman
- Wielkość czcionki 12
- Odstęp pomiędzy wierszami 1,5
- Plik Word
- Termin nadsyłania prac: do 30 czerwca 2021 r.
- Oświadczenie (pod tekstem): Wyrażam zgodę na zamieszczenie tekstu w publikacji: Nauczyciel w drodze. Pedeutologiczne przesłanie Marii Montessori w konfrontacji z XXI wiekiem
- Metryczka: Imię nazwisko, miejscowość, reprezentowana placówka, adres e-mail
- Eseje prosimy nadsyłać na adres: prezes@montessori-centrum.pl