polskie dni montessori
2025
SPRAWOZDANIE
„Chcemy wspierać samodzielny rozwój człowieka w przeznaczonym na ten cel czasie i dać mu możliwość podźwignięcia się ku wyższemu dobru. Społeczeństwo zbudowało mury i bariery. Nowa edukacja musi je zburzyć i odsłonić bezkresny horyzont.
( Maria Montessori, Umysł dziecka, Łódź 2021, Palatum, s.162 )
Polskie Stowarzyszenie Montessori
oraz
Katedra Badań nad Dzieciństwem
Wydziału Pedagogicznego
Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie:
W dniach od 6 do 8 czerwca 2025 roku w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie (UIK) odbyły się Polskie Dni Montessori. Temat „Inkluzja versus ekskluzja. Przykład pedagogiki Marii Montessori” był okazją do poruszenia tego ważnego zagadnienia połączonego z uroczystym obchodzeniem jubileuszu 30-lecia Przedszkola Integracyjnego Montessori w Krakowie.
Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Ignatinaum w Krakowie oraz Polskie Stowarzyszenie Montessori były organizatorami tej międzynarodowej konferencji. Partnerami wydarzenia były Miasto Kraków, Przedszkole Integracyjne Montessori w Krakowie oraz firma Topic Montessori z Łodzi.
Konferencja została objęta honorowym patronatem przez Wojewodę Małopolski Krzysztofa Jana Klęczara, Marszałka Województwa Małopolskiego Łuksza Smółkę oraz JM Rektora Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie dr hab. Tomasza Homę SJ, prof. UIK.
Konferencja składała się z sekcji wykładowej (6 wykładów), warsztatowej (26 warsztatów prowadzonych przez polskich i zagranicznych nauczycieli Montessori) oraz panelowej (6 paneli). Uczestnicy konferencji mieli możliwość hospitowania zajęć w kilku przedszkolach i szkół Montessori działających w Krakowie i Wieliczce. Dodatkowymi atrakcjami był spacer z przewodnikiem po Krakowie oraz zapoznanie się z ofertami wystawców pomocy Montessori oraz wydawnictw pedagogicznych.
Konferencję uświetnił występ dzieci z Integracyjnego Przedszkola Montessori oraz studentek Koła Naukowego Studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej UIK „Sagittarius”.
W konferencji wzięło udział 372 osoby z całej Polski oraz z zagranicy
Polskie Dni Montessori odbyły się w murach UIK po raz drugi. Pierwsze odbyło w dniach od 20 do 22 lutego 2015 roku, wówczas jeszcze na Wydziale Pedagogicznym Akademii Ignatianum w Krakowie, a tematem było „Wychowanie dla pokoju!”
Podczas każdego wydarzenia zgłębiamy myśl pedagogiczną Marii Montessori (1870-1952), która od roku 1989 ponownie zagościła w polskich placówkach edukacyjnych. Początkowo w przedszkolach (w Łodzi, Warszawie, Lublinie i Krakowie) a następnie w żłobkach i szkołach.
W tym roku słowa zapisane przez M. Montessori w „Umyśle dziecka” (2021, s. 162) stały się inspiracją do ich zgłębienia:
„Chcemy wspierać samodzielny rozwój człowieka w przeznaczonym na ten cel czasie i dać mu możliwość podźwignięcia się ku wyższemu dobru. Społeczeństwo zbudowało mury i bariery. Nowa edukacja musi je zburzyć i odsłonić bezkresny horyzont”.
Pochylono się między innymi nad zagadnieniem INKLUZJI rozumianym jako proces, który polega na usuwaniu przeszkód ograniczających lub uniemożliwiających obecność, uczestnictwo i osiągnięcie sukcesu oraz dobrostanu w odniesieniu do myśli pedagogicznej Montessori.
Z okazji 30-lecia pierwszego integracyjnego przedszkola Montessori w Polsce, które zostało otwarte we wrześniu 1995 roku wspominano jego początki oraz osoby, które przyczyniły się do jego powstania. W 1978 roku dr Maria Drewniak nawiązała współpracę z niemieckim pediatrą profesorem Theodorem Hellbruegge, który w roku akademickim 1994/1995 wygłosił wykład dla studentów na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie (obecnie UIK) na temat pedagogiki leczniczej opartej na metodzie Montessori. Zmieniająca się w Polsce sytuacja polityczna pozwalała w tym czasie na otwieranie pierwszych niepublicznych placówek i wprowadzania alternatywnych metod do pracy z dziećmi. Powstające wtedy przedszkole Integracyjne Przedszkole Montessori, którego dyrektorem został dr Zbigniew Szklarski zatrudnił Elżbietę Zabiegaj (która obecnie pełni funkcję dyrektorki przedszkola) oraz absolwentkę Wydziału Filozoficzno-Pedagogicznego Ignatianum – Barbarę Surmę (obecnie nauczycielka akademicka UIK). Przedszkole zaczynało pracę w czasach, kiedy myśl pedagogiczna Montessori w Polsce nie była znana, czasami mocno krytykowana, nie było możliwości szkolenia pedagogów i dostępu do materiałów Montessori. Natomiast był zapał i radość tworzenia czegoś nowego wśród nauczycielek, dzieci i rodziców. I tak trwa to do dzisiaj i rozprzestrzenia się na całą Polskę.
Patronami medialnymi były: Wydawnictwo Palatum, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, Oficyna Wydawnicza Impuls, DEON.pl, jezuici.pl oraz Stacja 4.





































Materiały do pobrania
Edukacja inkluzyjna w ujęciu międzynarodowym – przegląd rozwiązań metodycznych – ALEKSANDRA ZAROSA (EMC)
